وبگردی

تحلیل محتوایی وب سایت

وبگردی

تحلیل محتوایی وب سایت

سه شنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۲۸ ق.ظ

علت بار ندادن درخت انگور

علت بار ندادن درخت انگور، جزء مسائلی است که بسیاری از باغداران و کشاورزان با آن روبرو هستند. مشکل عدم میوه دهی یا باروری نامناسب درخت انگور، دلایل بسیار زیادی دارد که در ادامه به طور کامل این مشکلات را بیان می‌کنیم تا بتوانید با این موضوع بیشتر آشنا شده و آن‌ها را رفع کنید.

اگر شما درخت انگور را در مقیاس صنعتی تولید کنید، پس از ۴ سال باروری و برداشت آن را مشاهده خواهید کرد. بهترین کار این است که شما در سه سال اولیه دائماً انگور را هرس کنید تا ریشه‌های قوی داشته باشد و بعد از سال سوم، بتوانید میوه‌های آن را برداشت نمایید. همچنین این کار به داشتن بوته انگور باکیفیت بهتر کمک می‌کند. دقت داشته باشید که انگور در طبیعت، می‌تواند تا ۴۰۰ سال عمر کند؛ اما اگر این درخت توسط انسان کاشته شود، عمر ۶۰ تا ۱۵۰ سال خواهد داشت.

دلایل بار ندادن درخت انگور

دلیل بار ندادن نهال انگور، به عوامل مختلفی مثل گرما و سرمای بیش از حد، آفات، شرایط محیطی، استفاده از اسید جیبرلیک، انگور جنس نر، خاک، کمبود نور، رشد بیش از حد گیاه و هرس کردن درخت انگور اشاره کرد که تمامی این‌ها، می‌توانند جزو علت بار ندادن درخت انگور شما باشند. در ادامه مطلب به بیان علل بار ندادن درخت انگور و توضیحات کامل آن  و اینکه چگونه درخت انگور را پربار کنیم می‌پردازیم.

کمبود نور

درخت انگور نیاز شدیدی به نور دارد که این نیاز مهم برای آغاز خوشه‌های گل داخل جوانه لازم است و اگر به این موضوع توجه نکنید، علت بار ندادن درخت انگور خواهد بود. زمانی که شما به شاخه‌های انگور نگاه می‌کنید، جوانه‌های زیادی را بین برگ و ساقه آن می‌بینید. جوانه انگور یک جوانه ترکیبی است که شامل جوانه اولیه، ثانویه و ثالثیه در کنار یکدیگر می‌شود. به طور کلی جوانه اولیه برگ، دستک اولیه است که ۶ تا ۱۰ برگ داشته و دو دستک را تولید می‌کند. اگر شما جوانه اولیه را در بهار ببینید که به یک ساقه جدید تبدیل شده، جوانه‌های ثانویه و ثالثیه باقی می‌مانند.

 هر عاملی که باعث رشد یا مرگ جوانه اولیه شود، چیزی است که ما آن را مرگ سلول‌های جوانه می‌شناسیم و تا حد زیادی، تحت تأثیر تعداد انگورهایی است که درخت شما تولید می‌کند. ساقه سبز با جوانه، درواقع یک ساقه یک‌ساله است که از فصل رشد فعلی باقی‌مانده و این جوانه‌ها در سال‌های آتی رشد می‌کنند؛ به عبارت دیگر، شاخه‌ها و برگ‌هایی که در سال آینده آن‌ها را مشاهده می‌کنید، در جوانه فصل رشد جاری شروع به رشد کرده‌اند. با توجه به توضیحات داده شده، اگر درخت شما در سایه قرار گرفته باشد یا بیش از حد فشرده شود و نور خورشید به‌اندازه کافی به آن نرسد، در سال آینده محصول کمتری می‌دهد. به همین دلیل است که مدیریت مناسب باغ و انتخاب نقطه مناسب برای رشد درخت شما، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

اصلی ترین دلایل بار ندادن درخت انگور

هرس نکردن درختان

علاوه بر اینکه نفوذ نور خورشید به درخت انگور و شکوفه‌های آن اهمیت زیادی دارد، باید بدانید که میوه و تنوع گونه‌ها هم متفاوت است. اگر ساقه جوانه‌های خفته داشته باشد و شما آن را به دو یا سه جوانه کاهش بدهید، بیشترین قسمت ساقه میوه‌های زیادی دارد که قطع کرده‌اید. همچنین دیده شده که بسیاری از تولیدکنندگان درخت انگور و باغداران و کشاورزان تمامی ساقه‌های فصل گذشته رشد را از بین برده‌اند. باید این موضوع را بدانید که بدون برنامه‌ریزی کردن عملیات هرس و یا انجام آن به شکل غیراصولی اندازه محصول خودتان را کاهش می‌دهید و این موضوع تأثیر زیادی روی باروری درخت انگور شما می‌دهد. یکی از علت بار ندادن درخت انگور هرس اشتباه آن است. بهترین زمان هرس درخت انگور، فصل زمستان است. هرس در این زمان به هرس خشک نیز شهرت دارد. زمانی که درخت در خواب زمستانی و دوره استراحت به سر می‌برد

رشد بیش از حد گیاه

میوه دهی زیاد و رشد بیش از حد درخت انگور در مرحله شکوفه دهی، باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود. گیاه دیگری هم مثل درخت انگور گل‌هایی را برای گرده‌افشانی و بقا تولید می‌کند و اگر درخت انگور شما بیش از حد و اندازه خود قوی رویش کند، درخت تصور می‌کند که نیاز به تولید بیش از حد انگور نیست. در نتیجه شروع به ریزش گل‌ها می‌کند تا سبک‌تر شود. همچنین فراموش نکنید که یکی از مشکلات دیگر در مورد انگور در حال رشد بیش از حد، نفوذ نور خورشید است که پیش از این به طور کامل به توضیح آن پرداختیم.

آفات و بیماری‌های مختلف

بیماری‌هایی مثل سفیدک پودری و بوترایتس، به خوشه‌های گل درخت انگور حمله کرده و مانند کنه‌ها، باعث از بین رفتن جوانه‌ها می‌شوند. کنه‌های زنگاری از بافت داخلی جوانه تغذیه می‌کنند و این اتفاق باعث می‌شود تا به خوشه‌های کوچک گل داخل جوانه آسیب وارد شود. این موضوع جزو علت بار ندادن درخت انگور محسوب می‌گردد.

استفاده از اسید جیبرلیک

اسید جیبرلیک طبیعی، وظیفه تولید هورمون رشد گیاه را برعهده دارد که در نتیجه تأثیر زیادی روی تقسیم سلولی و طولانی‌تر شدن سلول‌ها در ساقه و برگ دارد. باغداران و تولیدکنندگان انگور تجاری، برای افزایش اندازه حبه‌های انگور و همچنین برای جداسازی خوشه‌ها در گونه‌های مختلفی، از اسید جیبرلیک استفاده می‌کنند. متأسفانه باید بدانید که این اسید، باعث کاهش میوه دهی درخت انگور می‌گردد و در دسته عوامل علت بار ندادن درخت انگور قرار می گیرد. در نتیجه استفاده مناسب از این محصول بر روی درخت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انگور جنس نر

امروزه اکثر انگورهای تجارتی، گل‌های نر و ماده تولید می‌کنند. در نتیجه هیچ گرده‌افشانی متقابلی نیاز ندارند. با این وجود برخی از گونه‌های انگور فقط می‌توانند گل نر تولید کنند که برای تولیدکننده درخت انگور به شکل متوسط، در طول گلدهی امیدوارکننده است، به شکلی که می‌تواند هزاران گل را تولید کند؛ اما این گل هرگز انگور تولید نمی‌کند و فقط سقوط می‌کند. بسیاری از پرورش دهندگان انگور محصولات خود را به افرادی می‌فروشند که تنها پوشش گیاه را از لحاظ زیبایی برای خرید مدنظر دارند. اگر شما یک‌خانه با درخت انگور در حیاط خود دارید و مشاهده می‌کنید که انگوری تولید نمی‌کند، احتمال دارد که این انگور از نوع نر باشد. در نتیجه این موضوع را هم می‌توان جزء علت بار ندادن درخت انگور دانست.

بار ندادن درخت انگور

جمع‌بندی

دلایل بسیار زیادی برای میوه ندادن و باردهی میوه وجود دارند؛ اما باید بدانید که علل مختلف دیگری هم مثل جوانه و نابالغ بودن درخت، عدم گرده‌افشانی مناسب و نبود درخت گرده دهنده، نبود عوامل گرده‌افشان مثل زنبورعسل، مناسب نبودن شرایط آب و هوایی و جغرافیایی برای کشت درخت انگور، هرس سنگین و غیراصولی، عدم رعایت فواصل کشت مناسب این درخت، عدم تعادل بین مواد غذایی ذخیره شده در درخت و عناصر موجود در خاک، می‌توانند در بار ندادن درخت انگور تأثیرگذار باشند. در این مقاله به طور کامل علت بار ندادن درخت انگور را بررسی کردیم.

قیمت و خرید نهال آلبالو سیگانی

قیمت و خرید نهال خرمالو گوجه‌ای

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۱/۱۸
سیمین روگذر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی