وبگردی

تحلیل محتوایی وب سایت

وبگردی

تحلیل محتوایی وب سایت

پنجشنبه, ۸ دی ۱۴۰۱، ۰۵:۲۹ ب.ظ

راهنمای خرید نهال

راهنمای خرید نهال

 

یقینا یکی از آیتم‌های کلیدی برای راه‌اندازی یک باغ پر محصول، استفاده از نهال‌های مرغوب و با کیفیت است. یعنی یک باغدار برای این که بتواند با فروش میوه‌های باغ خود به حداکثر سود و درآمدزایی برسد باید نهالی را بکارد که سالم، قوی و در یک کلام پر محصول باشد. البته انتخاب نهال کار چندان ساده و راحتی نیست، بلکه نیاز به تخصص و اطلاعات بالایی دارد. کوچکترین اشتباه در این زمینه می‌تواند باغدار را با خسارت زیادی مواجه نماید.

به گزارش ایسنا به نقل از نهالستان تک فیدان، نهال اگر کیفیت لازم را نداشته باشد، پس از مدتی به درختی ضعیف و رنجور تبدیل می‌گردد و در مقایسه با درختان سالم آن طور که شایسته است توانایی رشد و تولید میوه را ندارد. بدین ترتیب در خرید نهال باید حداکثر دقت و توجه را به خرج داد تا در نهایت بتوان از بهترین و مرغوب‌ترین آن برای احداث باغ استفاده نمود. اگر شما هم به دنبال خرید بهترین نهال هستید تا بتوانید باغی پر بار و پر برکت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

اهمیت خرید نهال خوب در افزایش بازدهی

برای راه‌اندازی یک باغ باید آیتم‌های مختلفی از جمله، نوع خاک، زمین منطقه، شرایط آب و هوایی، میزان سرمایه، نوع درخت، ارقام میوه و ... در نظر گرفته شود. که به جرات خرید نهال را می‌توان یکی از مهمترین و حساس‌ترین مراحل برای راه‌اندازی به حساب آورد. چرا که نهال تعیین کننده میزان بازدهی یک باغ است. اگر نهال از نوع مرغوب و پربار نباشد، یقینا باغدار آن طور که شایسته است نمی‌تواند محصول برداشت نماید. به بیانی دیگر، رونق یک باغ به مثمر ثمر بودن درختان و میزان برداشت محصول بستگی دارد. بنابراین در همان ابتدا باید نهالی خوب خریداری گردد.

برای این که از یک باغ بتوانید به سود و درآمدزایی قابل توجهی دست پیدا نمایید، نهالی را که خریداری می‌کنید بایستی سالم و به صورت کاملا اصولی پرورش یافته باشد. همچنین به لحاظ میوه دهی رقمی انتخاب گردد که از ثمردهی و بازدهی خوبی برخوردار باشد. برای خرید یک نهال خوب باید از سلامت و عاری بودن آن از هر گونه آفت و بیماری مطمئن شوید. اما انتخاب نهالی با کیفیت کار آسانی نیست. پس اگر در این زمینه اطلاعات کافی و تجربه لازم را ندارید پیشنهاد می‌کنیم در اولین گام به فکر پیدا نمودن یک نهالستان خوب باشید.

ویژگی‌های نهال خوب برای کاشت

برای خیلی از عزیزان شاید این سوال پیش آید که یک نهال خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا در زمان انتخاب بتوانند آن را از نوع نامرغوب تشخیص دهند. باید بگوییم که نهال خوب دارای یکسری ویژگی و شاخصه است که از نهال نا سالم به راحتی تفکیک می‌گردد. در ادامه این مطلب به بیان مهمترین ویژگی که یک نهال مرغوب و با کیفیت باید داشته باشد خواهیم پرداخت:

  • نهال سالم باید دارای گواهی سلامت، شناسنامه و همچنین زیر نظر جهاد کشاورزی باشد.
  • به لحاظ ظاهری یک نهال خوب فاقد هر گونه بیماری و آفت است.
  • وجود هر گونه سوختگی، پوسیدگی و سرمازدگی می‌تواند سالم بودن نهال را تحت تاثیر قرار دهد.
  • ریشه نهال سالم باید فاقد هر گونه گره خوردگی و پیچیدگی باشد.
  • نهال سالم دارای یک تنه است نه به صورت چندین شاخه
  • ساقه نهال سالم فاقد هر گونه زوایه و گره است.
  • ساقه نهال باید به صورت عمودی باشد.
  • سن نهال باید بین 1 الی 2 سال باشد.
  • نهال سالم رشد طولی و قطری مناسبی دارد. حد استاندارد یک نهال، ارتفاع 80 سانتیمتر و قطر 1 ال 5/1 میلیمتر است.
  • سالم بودن جوانه‌های نهال برای رشد هر چه بهتر بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  • نهال سالم از مقاومت بالایی در برابر انواع بیماری و آفات برخوردار است.
  • نهال خوب با آب و هوای منطقه سازگار است.
  • نهال خوب، نهالی است که پایه و پیوندک مشخصی داشته باشد.
  • نهال خوب، سالم و فاقد انشعاب است.
  • در یک نهال خوب، پایه و پیوندک بیشترین تطابق و سازگاری را با هم دارند.
  • در یک نهال خوب، محل پیوندک به طور میانگین حدود 15 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد.
  • زخم ایجاد شده بر اثر پیوند در یک نهال خوب التیام یافته است. همچنین این محل توسط پایه، پوست و پیوندک پوشانده می‌شود.

مهمترین نکات در خرید نهال

یک باغدار هزینه زیادی را در راه کاشت و پرورش درختان صرف می‌کند. اگر در طی مدت پرورش درختانی رنجور و ضعیف داشته باشد یقینا نه تنها به سود و درآمدی نمی‌رسد بلکه سرمایه خود را نیز از دست می‌دهد. پس در همان ابتدای کار می‌بایست نهایت دقت و توجه را به خرج دهد تا بتواند محصولی با کیفیت و سالم خریداری نماید. از مهمترین نکات در انتخاب یک نهال خوب و مرغوب می‌توان اشاره‌ای به موارد زیر نمود:

  • خرید از مراکز معتبر

تا جایی که امکان دارد نهال را از توزیع‌کنندگان و دستفروشان کنار خیابان‌ها خریداری نکنید. گرچه قیمت نهال بسیار ارزان‌تر از مراکز معتبر است اما کیفیت مطلوبی ندارند. بنابراین برای خرید به نهالستانی که زیر نظر جهاد کشاورزی فعالیت دارد مراجعه نمایید.

  • داشتن شناسنامه

از دیگر نکات مهمی که به هنگام خرید بایستی مورد توجه قرار بگیرد، شناسنامه‌دار بودن نهال‌ها می‌باشد. هر درخت خود دارای تعداد زیادی رقم است که این رقم‌ها به لحاظ، کیفیت، میزان باردهی، درجه ساگازی با منطقه و... با هم تفاوت دارند. بنابراین با داشتن لیبل و شناسنامه به راحتی می‌توان نهال مد نظر را انتخاب نمود.

  • داشتن گواهی قرنطینه

داشتن گواهی قرنطینه به خصوص برای آن دسته از نهال‌هایی که از سایر استان‌ها و یا دیگر کشورها وارد می‌شوند بسیار اهمیت دارد. در واقع این گواهی بیان می‌کند که نهال فاقد هرگونه بیماری و آلودگی است و بنیه سالمی دارد.

  • داشتن ظاهری خوش فرم و سالم

نهال سالم و خوب ظاهری عمود و خوش فرم دارد. از نظر طول هم بهتر است که نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد. بهترین حالت داشتن اندازه‌ای متوسط است. نهال‌هایی که ارتفاع و قطر نامتعارفی نسبت به دیگر ارقام‌ها دارند برای کاشت چندان مناسب نیستند. اگر قصد خرید نهال پیوندی را دارید حتما به ریشه آن توجه کنید تا فاقد هرگونه پوسیدگی، گره‌خوردگی و پیچیدگی باشد.

  • فاصله خرید تا کاشت

فاصله خرید نهال تا کاشت آن بسیار مهم و حیاتی است. هر چه که این فاصله بیشتر شود می‌تواند کیفیت و سلامتی ریشه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. ریشه‌ها تا زمانی که در خاک قرار نگرفته‌اند نباید در معرض باد و یا تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرند.

بهترین نهال را از کجا بخرم؟

اگر به دنبال خرید نهال‌هایی سالم و با کیفیت برای احداث باغتان هستید و از این طریق می‌خواهید سرمایه‌تان را دو چندان نمایید، بهتر است که یک نهالستان معتبر پیدا کنید. همان طور که اشاره نمودیم برای تهیه بهترین و باکیفیت‌ترین نهال، باید به نهالستان‌هایی که دارای مجوز و تاییدیه‌های لازم از جهاد کشاورزی هستند مراجعه نمود. این مراکز اگر به صورت مستقیم تولید کننده باشند، محصولات را با قیمت مناسب‌تری نیز به دست خریداران می‌رسانند.

در همین راستا، نهالستان تک فیدان به عنوان یکی از معتبرترین مراکز فروش نهال در کشورمان است که با سال‌ها تجربه و سابقه بهترین محصولات را به سرتاسر کشور عرضه می‌کند. برای تهیه انواع نهال اعم از گردو، بادام، انگور، سیب و... با خیال راحت و اطمینان از سالم بودن می‌توانید اقدام نمایید.

جمع‌بندی

خرید نهال یکی از اصلی‌ترین و مهمترین مراحل برای راه‌اندازی یک باغ است و به طور مستقیم در میزان سودآوری و یا زیان آن تاثیر می‌گذارد. از این رو تهیه محصولی با کیفیت، سالم و پربار از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. برای دستیابی به بهترین نهال می‌توان به نهالستان و مراکز معتبری که زیر نظر جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند مراجعه نمود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۰/۰۸
سیمین روگذر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی